Systemy informatyczne ERP, CRM, DMS, FSM, SCM

Co to ERP, CRM, DMS, FSM, SCM?

ERP (Enterprise Resource Planning) – system informatyczny, pozwalający na efektywne zarządzanie wszystkimi zasobami przedsiębiorstwa. Obejmuje najczęściej takie obszary, jak:

  • Magazynowanie i zarządzanie zapasami
  • Śledzenie realizowanych dostaw
  • Planowanie i obsługa produkcji
  • Zaopatrzenie
  • Zarządzanie relacjami z klientami i sprzedaż
  • Księgowość i finanse
  • Zarządzanie zasobami ludzkimi (płace oraz kadry)

CRM (Customer Relationship Management) – system do zarządzania relacjami z klientami. Zapewnia pełną kontrolę procesu pozyskania i obsługi klienta, m.in. w takich tematach, jak:

  • Zarządzanie potencjalnymi klientami od wyceny do płatności
  • Kampanie marketingowe
  • Zapytania ofertowe i umowy
  • Faktury
  • Raporty sprzedaży

DMS (Document Management System) – system do zarządzania dokumentami. Zapewnia pełną kontrolę nad rejestracją oraz obiegiem dokumentacji. Każdy dokument, który trafia do firmy, należy zarejestrować i przetworzyć, na co składają się etapy weryfikacji, analizy i zatwierdzania, dokonywane przez wielu pracowników, na różnych szczeblach organizacji. DMS pozwala na pełną kontrolę wszystkich tych procesów związanych z elektronicznym obiegiem dokumentacji, na przykład w postaci:

  • Faktury kosztowe
  • Umowy
  • Zgłoszenia
  • Wnioski pracowników
  • Zapotrzebowania
  • Dokumentacja techniczna

Możliwe do wykorzystania czynności wobec dokumentów:

  • tworzenie
  • odkrywanie
  • organizacja
  • wartościowanie
  • współdzielenie oraz współ-edycja
  • ponowne wykorzystanie
  • pozyskiwanie
  • ochrona nad dokumentami i nadzór nad uprawnieniami

FSM (Field Service Management) – system dedykowany przedsiębiorstwom, w których znaczna liczba zadań operacyjnych jest wykonywana przez pracowników mobilnych w terenie. Pozwala na optymalizację przydzielania zadań oraz monitoring ich wykonywania, jak również normalizację czasu ich trwania (przykład: skoro system podsumował, że X handlowców potrzebuje średnio Y czasu na obsługę jednego sklepu, to wiemy już, w jakim mniej więcej czasie powinien się wyrobić dany pracownik z obsługą danego sklepu). Bazuje na takich danych, jak:

  • Harmonogramy
  • Zasoby
  • Czasy pracy
  • Kompetencje
  • Dane zleceń
  • Geo-lokalizacja

SCM (Supply Chain Management) – system do zarządzania łańcuchem dostaw. Umożliwia kontrolę przepływu produktów, usług oraz informacji.

Główne korzyści:

  • Wszystkie szczegółowe informacje o potrzebach i wymaganiach klienta znajdują się w zagregowanej formie, w jednym miejscu
  • Umożliwia szybką reakcję dzięki udostępnianiu natychmiastowej informacji o wszelkich zmianach w łańcuchu dostaw
  • Prognozy sprzedażowe uwzględniają nie tylko dane historyczne (np. taki był popyt rok temu), ale również aktualne tendencje, dzięki czemu są dokładniejsze
  • Dzięki lepszemu planowaniu, ogranicza koszty w ramach łańcucha dostaw, równocześnie zwiększając szybkość reakcji na potrzeby klienta
  • Umożliwia tworzenie zbiorczych planów zaopatrzeniowych, magazynowych, produkcyjnych oraz transportowych
Procesy biznesowe w skrócie