Co to ERP, CRM, DMS, FSM, SCM?
ERP (Enterprise Resource Planning) – system informatyczny, pozwalający na efektywne zarządzanie wszystkimi zasobami przedsiębiorstwa. Obejmuje najczęściej takie obszary, jak:
- Magazynowanie i zarządzanie zapasami
- Śledzenie realizowanych dostaw
- Planowanie i obsługa produkcji
- Zaopatrzenie
- Zarządzanie relacjami z klientami i sprzedaż
- Księgowość i finanse
- Zarządzanie zasobami ludzkimi (płace oraz kadry)
CRM (Customer Relationship Management) – system do zarządzania relacjami z klientami. Zapewnia pełną kontrolę procesu pozyskania i obsługi klienta, m.in. w takich tematach, jak:
- Zarządzanie potencjalnymi klientami od wyceny do płatności
- Kampanie marketingowe
- Zapytania ofertowe i umowy
- Faktury
- Raporty sprzedaży
DMS (Document Management System) – system do zarządzania dokumentami. Zapewnia pełną kontrolę nad rejestracją oraz obiegiem dokumentacji. Każdy dokument, który trafia do firmy, należy zarejestrować i przetworzyć, na co składają się etapy weryfikacji, analizy i zatwierdzania, dokonywane przez wielu pracowników, na różnych szczeblach organizacji. DMS pozwala na pełną kontrolę wszystkich tych procesów związanych z elektronicznym obiegiem dokumentacji, na przykład w postaci:
- Faktury kosztowe
- Umowy
- Zgłoszenia
- Wnioski pracowników
- Zapotrzebowania
- Dokumentacja techniczna
Możliwe do wykorzystania czynności wobec dokumentów:
- tworzenie
- odkrywanie
- organizacja
- wartościowanie
- współdzielenie oraz współ-edycja
- ponowne wykorzystanie
- pozyskiwanie
- ochrona nad dokumentami i nadzór nad uprawnieniami
FSM (Field Service Management) – system dedykowany przedsiębiorstwom, w których znaczna liczba zadań operacyjnych jest wykonywana przez pracowników mobilnych w terenie. Pozwala na optymalizację przydzielania zadań oraz monitoring ich wykonywania, jak również normalizację czasu ich trwania (przykład: skoro system podsumował, że X handlowców potrzebuje średnio Y czasu na obsługę jednego sklepu, to wiemy już, w jakim mniej więcej czasie powinien się wyrobić dany pracownik z obsługą danego sklepu). Bazuje na takich danych, jak:
- Harmonogramy
- Zasoby
- Czasy pracy
- Kompetencje
- Dane zleceń
- Geo-lokalizacja
SCM (Supply Chain Management) – system do zarządzania łańcuchem dostaw. Umożliwia kontrolę przepływu produktów, usług oraz informacji.
Główne korzyści:
- Wszystkie szczegółowe informacje o potrzebach i wymaganiach klienta znajdują się w zagregowanej formie, w jednym miejscu
- Umożliwia szybką reakcję dzięki udostępnianiu natychmiastowej informacji o wszelkich zmianach w łańcuchu dostaw
- Prognozy sprzedażowe uwzględniają nie tylko dane historyczne (np. taki był popyt rok temu), ale również aktualne tendencje, dzięki czemu są dokładniejsze
- Dzięki lepszemu planowaniu, ogranicza koszty w ramach łańcucha dostaw, równocześnie zwiększając szybkość reakcji na potrzeby klienta
- Umożliwia tworzenie zbiorczych planów zaopatrzeniowych, magazynowych, produkcyjnych oraz transportowych